TREKKER magazine kwam bij ons op bezoek voor de categorie ‘De specialist’ voor Rebuild By Hamoen.
Het artikel staat in de oktober editie van het blad TREKKER.

Het artikel in het blad is hier in PDF-vorm te lezen.
Het digitale (uitgebreide) artikel is te lezen op: https://trekkeronline.nl/2020/09/fotoreportage-de-specialist-een-stap-verder-in-reviseren/
(Om het online artikel te lezen is een abonnement nodig van TREKKER)

 

Tekst van het artikel:

Een stap verder in reviseren
Bij L.M.B. Hamoen in Ameide bieden ze naast nieuwe en gebruikte Case IH trekkers ook de zogenaamde Rebuild by Hamoen aan. Het bedrijf maakt met deze service gebruikte Case IH trekkers weer zo goed als nieuw, zowel van binnen als van buiten. We gingen op bezoek bij L.M.B. Hamoen en spraken met directeur Hans Rozendaal en de Rebuild specialist van het bedrijf, Peter Rietveld.

Wat moet ik me voorstellen bij zo’n Rebuild?
Hans: “Als eerste krijgt de trekker een intake en test aan de hand van de Rebuild by Hamoen checklist. De trekker gaat helemaal uit elkaar en de onderdelen worden gecontroleerd en schoongemaakt. Er komt een overzicht van alle componenten die op basis van de basiseisen vervangen moeten worden. Wat niet meer voldoet aan de minimale voorwaarden wordt vervangen. Die minimale voorwaarden houden bijvoorbeeld in dat de koppelingpakketten op minimaal 80% van de nieuw-specificaties moet zitten. Voor de compressie van de motor geldt een minimum van 90%. Alles wordt bekeken en vervangen waar nodig. Daarnaast wordt de trekker opnieuw in de lak gezet en komt er een nieuwe stoel in”.

Hoe lang werken jullie aan een Rebuild?
Peter: “Dat is enigszins afhankelijk van de staat van de trekker, maar gemiddeld een week of twee. Meestal ben ik degene die het hele proces doorloopt en dat heeft dan ook mijn enige prioriteit. Dit is niet iets wat we er even naast doen, de trekker waar ik aan werk heeft mijn volledige aandacht en alle stappen worden vastgelegd in een digitaal dossier met foto’s van de revisie.”

Op dit moment hebben jullie drie trekkers staan voor een Rebuild, hoeveel doen jullie er in een jaar?
Peter: “Per jaar doen we inmiddels zo’n 10 tot 15 trekkers in de Rebuild. We merken ook dat er wel meer vraag naar is. Het is overigens niet zo dat we elke trekker aannemen voor deze service. De meesten hebben een bouwjaar vanaf 2000 en zijn bedoeld om ook weer aan het werk te gaan. Hobbytrekkers zoals oldtimers kunnen we wel reviseren, ook heel uitgebreid, maar die vallen niet binnen het Rebuild certificaat. De trekkers die wel in aanmerking komen zijn zowel gebruikte trekkers die verkocht worden als trekkers waarvan de huidige eigenaar ze graag weer als nieuw wil hebben”. Hans vult aan: “Die verhouding is wel ongeveer gelijk”.

En wat is het resultaat van een Rebuild?
Hans: “Een gebruikte trekker die er zo goed als nieuw uitziet. Niet alleen aan de buitenkant met een nieuwe laag verf en een nieuwe stoel, maar ook aan de binnenkant. We geven een jaar garantie op een trekker met dit certificaat. Iets wat verder niet gebruikelijk is in de wereld van gebruikte machines. En natuurlijk gaat er wel eens iets kapot, ook bij een trekker die helemaal voldoet aan het certificaat Rebuild, maar we lossen het op. Daar moet de klant op kunnen vertrouwen”.