Steyr neemt de Absolut-serie in productie. De trekker is leverbaar in drie uitrustingsniveau’s: Evolution, Excellence of Orange.
OPTIES EXCLUSIEF VOOR STEYR
Moederconcern CNH Industrial, met daarin de zustermerken Case IH en New Holland, heeft in 2019 aangegeven meer onderscheid aan te willen brengen tussen de drie trekkermerken.
Steyr wordt het premium merk van de CNH groep, daar is de nieuwe Absolut-serie een uitwerking van. Zo is de trekker voortaan optioneel (bruto zo’n €3.200) leverbaar met een luchtgeveerde cabine; iets wat af-fabriek niet mogelijk is bij de zustermerken. Verder is de Steyr Absolut voorzien van bijvoorbeeld een rechterdeur in de cabine, een schoonwatertank om handen mee te wassen, en kun je meer transmissie-instellingen zelf doen, dan bij de zustermerken.
Over dat laatste: Steyr zegt de mate van acceleratie- en deceleratie te hebben verbeterd, als ook de agressiviteit van de omkeershuttle, de gevoeligheid van het rijpedaal, de annulering van het cruisecontrolpedaal en de gevoeligheid en positiedetectie van de Multicontroller. Nieuw is ook dat de chauffeur met de cruise-snelheid snel even kan overschrijden op de kopakker met 2,5 km/u tot 10 km/u. Ook is er een zogeheten ‘kickdown’-functie wat ervoor zorgt dat de transmissieverhouding wijzigt bij het abrupt intrappen van het rijpedaal om sneller te accelereren. Ook deceleratie kun je voortaan agressief instellen, zodat de trekker rap afremt bij het loslaten van het pedaal.
KEUS UIT DRIE PAKKETTEN
Voortaan kun je kiezen uit drie uitrustingsniveau’s: Evolution, Excellence (meest luxe) of het Orange-pakket. Die laatste is bedoeld voor gemeentewerken. Met deze pakketten biedt Steyr meer overzicht en herkenning in de tweedehandsmarkt. Een Evolution-uitvoering wordt optioneel uitgerust met dezelfde fronthef als de grotere Terrus-serie. Standaard is er hydrauliekpomp die 150 l/min verpompt, optie is 170 l/min. Er zijn vier aftakastoerentallen, en de hef tilt volgens Steyr 10.463 kilo. Het luxere Excellence-pakket doet hier nog een schepje bovenop met zaken als een hydraulische topstang, automatische hefstabilisatie, voorbereiding op S-Guide gps-besturing en variabele stuuroverbrenging, en Easy-Tronic II-kopakkermanagement.