Vanaf 1 januari 2021 treedt de wet Registratie en kentekenplicht (land)bouwvoertuigen in werking.

Wat houdt de nieuwe wet precies in?

Per 1 januari 2021 gaat de wet Registratie- en kentekenplaatplicht in. Hieronder staat overzichtelijk op welke datum, welke stap van de Wet wordt ingevoerd.

1 januari 2021 Nieuwe (land)bouwvoertuigen moeten goedgekeurd en geregistreerd worden en voorzien van een kentekenplaat. De maximumsnelheid voor (land)bouwvoertuigen gaat dan omhoog van 25 km. per uur naar 40 km. per uur.
1 januari t/m 31 december 2021 (conversie-periode) Bestaande (land)bouwvoertuigen moeten geregistreerd worden en kunnen optioneel een kentekenplaat aanvragen.
1 mei 2021 Vanaf 1 mei 2021 wordt gestart met APK-keuringen van trekkers met een constructiesnelheid vanaf 40 km. per uur.
1 januari 2025 De kentekenplicht geldt vanaf 1 januari 2025 voor alle (land)bouwvoertuigen op de openbare weg.
Overgangsperiode (Land)bouwvoertuigen die voor 1 januari 2025 gebruik willen maken van de snelheidsverhoging of een ontheffing willen aanvragen, hebben een kentekenplaat nodig.

 

Is uw (land)bouwvoertuig kentekenplichtig?

De Fedecom heeft een Beslisboom voor (land)bouwvoertuigen samengesteld, deze handige tool kunt u raadplegen of uw voertuig kentekenplichtig is. Volg de toolstappen om te bepalen of uw (land)bouwvoertuig een kenteken nodig is: OPEN DE BESLISBOOM

 

Iedere eigenaar van een bestaand landbouwvoertuig, die gebruik wil maken van de openbare weg, moet deze zelf registreren bij het RDW.

Het registeren van bestaand landbouwmaterieel kan in de periode van 1 januari t/m 31 december 2021. In deze periode geld een laag tarief van €18 (regulier €51,10) voor de tenaamstelling en het registreren van de machine of trekker. Vanaf 1 januari mogen landbouwvoertuigen ook officieel 40 km/h rijden. Hier staat tegenover dat geregistreerde voertuigen een gele kentekenplaat achterop de machine gemonteerd moeten hebben, voorop is niet nodig. Wanneer er sneller gereden wordt dan 25 km/h, is het voeren van een gele kentekenplaat aan de achterzijde van het voertuig ook verplicht.

 

UITZONDERINGEN REGISTRATIEPLICHT
Niet alle (land)bouwvoertuigen hoeven geregistreerd te worden. Tijdens het opstellen van de destijds T-rijbewijsplicht is bepaald dat een aantal voertuigen zijn uitgezonderd van de rijbewijsplicht tijdens besturing. De wetgever heeft voor de registratieplicht grotendeels dezelfde richtlijn getrokken.

– Motorrijtuigen die smaller zijn dan 1,30 meter en gebuikt worden voor o.a. onkruid bestrijden en maaiwerkzaamheden.
– Fruittreintjes die gebruikt worden tussen 1 juli en 30 november
– Meeneemheftrucks, ook wel kooiaap genoemd
– Asfaltfreesmachines, asfalteermachines en walsen
– Voetuigen met een maximale constructiesnelheid van 6 km/h zoals hoogwerkers
– Voertuigen die nooit op de openbare weg komen
– Motorvoertuigen met één as
– Heftrucks met een breedte ≤130 cm. Deze mogen voorzien zijn van een trekinrichting, maar er mogen geen aanhangwagens gekoppeld zijn

  • Omzettingstermijn is van 1 januari t/m 31 december 2021
  • Bedoelt om bestaande machines te registreren
  • Registratie €18,- normaal kost dit €51,10 per voertuig

BESTAANDE MACHINES REGISTREREN ZONDER KEURING
Alle (land)bouwvoertuigen die buiten de bovengenoemde punten in het kopje ‘uitzonderingen registratieplicht’ vallen en waarmee je toch de openbare weg op wil, moeten worden geregistreerd. Wanneer deze machines in de periode 1 januari t/m 31 december 2021 worden geregistreerd, is er geen RDW keuring nodig. Het is een administratieve registratie zonder technische schouwing. Wanneer je de machine hebt geregistreerd, mag je hiermee maximaal 25 km/u rijden, tot 2025 mag dit nog zonder kentekenplaat. Wanneer je vanaf het registreren al eerder een kentekenplaat monteert en de constructiesnelheid van de machine staat 40 km/u toe, dan mag je wél 40 km/u rijden. Het rijden van 40 km/u moet uiteraard wel toegestaan zijn op de betreffende weg. Het registeren van het materieel kan nu nog niet, hiervoor bouwt de RWD een speciale website. De website wordt begin 2021 gelanceerd.

  • Registreer de trekker op tijd om een RDW keuring te voorkomen!
  • Iedere eigenaar moet zelf zijn eigen landbouwvoertuig registreren bij de RDW

BEGRENZEN IS (TIJDELIJK) ONTKOMEN AAN APK-PLICHT
De reden voor invoering van registratie- en kentekenplicht, is de Europese eis om een apk te verplichten voor trekkers op wielen met een constructiesnelheid die hoger ligt dan 40 km/u. Trekkers die sneller kunnen rijden dan 40 km/u zijn wel apk-plichtig. Om de apk te ontlopen kun je de trekker begrenzen op 40 km/u, hierbij mag de werkelijk snelheid 10% afwijken dus 44 km/u is toegestaan. Als je dit doet in de omzettingsperiode (01-01-2021 t/m 31-12-2021) komt de RDW dit niet controleren. De snelheid die je als eigenaar opgeeft bij de RDW is leidend, maar de constructiesnelheid moet wel overeenkomen met het kentekenbewijs. Als je na de omzettingsperiode je trekker begrenst tot 40 km/u zal de RDW dit wél gaan controleren.

Begrenzen is een aantrekkelijke optie, want voor landbouwvoertuigen is het op Nederlandse wegen nooit toegestaan om sneller dan 40 km/u te rijden. Momenteel is de maximum snelheid voor trekkers 25 km/u wanneer je vanaf 2021 je trekker hebt geregistreerd én een kentekenplaat hebt gemonteerd mag je 40 km/u rijden.

WANNEER MOET EEN TREKKER EEN KENTEKENPLAAT HEBBEN?

  • Als vanaf 2021 40 km/u wordt gereden is een kentekenplaat op de achterkant van de trekker verplicht. (mits de constructiesnelheid van de trekker dit toestaat)
  • Als de trekker alleen registreert wordt en geen kentekenplaat heeft, mag er maar 25 km/u gereden worden.
  • Vanaf 2025 moet er op elke trekker die op de openbare weg rijdt op een kentekenplaat zitten, ongeacht hoe hard deze rijdt.
  • Trekkers die alleen op de weg komen om naar het mechanisatiebedrijf te gaan voor onderhoud of repartie is een handelaarskenteken genoeg. Dit kenteken wordt o.a. door ons afgegeven.

 

WANNEER MOET EEN AANHANGER EEN KENTEKEN HEBBEN?

  • Voor bestaande aanhangers, die niet sneller gaan of kunnen dan 25 km/u is er geen registratieplicht, er hoeft alleen een witte volgplaat op de aanhanger te zitten. (Deze witte volgplaat hoeft niet overeen te komen met de trekker die ervoor staat, wel moet deze overeenkomen met één van de geregistreerde trekkers van dezelfde eigenaar als de aanhangwagen.)
  • Als de constructiesnelheid van de aanhanger het toelaat om harder dan 25 km/u te rijden, kan deze geregistreerd worden en worden voorzien van een kentekenplaat. (Deze krijgen dan een geel kenteken om harder te mogen rijden dan 40 km/u.)

GRENSVERKEERKENTEKEN (GV-PLAAT)
Trekkers die rijden in het buitenland of in een grensgebied, hebben nu al een grensverkeerkenteken, ook wel een GV-plaat genoemd. Wanneer de trekker een GV-kenteken heeft, zijn er bij de RDW al een aantal gegevens over de trekker bekend. Gegevens zoals de maximumconstructiesnelheid zijn nog ontbrekend en zijn voor de komende kentekenplicht wel noodzakelijk. Daarom moeten eigenaren van trekkers met een GV-kenteken de trekkers opnieuw te naam stellen bij de RDW. Op deze manier wordt de GV-kentekenplaat gekoppeld aan de trekker en de huidige eigenaar.

 


NIEUWE VOERTUIGEN

Voordat een nieuwe machine in Nederland wordt toegelaten op de openbare weg, moet aangetoond worden dat het voertuig veilig is en dat het voldoet aan de geldende voorschriften. De bestaande manier van goedkeuring zoals het nu bij auto’s gebeurt, wordt ook gebruikt voor trekkers. Voor de goedkeuring van trekkers en getrokken landbouwmaterieel hanteert de RDW de Europese voertuigeisen. Er zijn voor deze voertuigen individuele eisen voor de eerste toelating op de weg.

WELKE GEGEVENS ZIJN NODIG BIJ HET REGISTREREN?
Het platform voor de registratie zal pas vanaf 1 januari 2021 online bij de RDW komen. Voor die tijd kun je als trekker en machine eigenaar een aantal dingen voorbereiden. Voor de registratie van zowel je trekker als machine heb je de volgende gegevens nodig.

  • VIN: Voertuig Identificatie Nummer
  • Merk: v.b. Case IH
  • Type (indien bekend): Staat meestal op constructieplaat
  • Handelsbenaming (type): v.b. Puma 165 CVX
  • De voertuig categorie:
    • T (trekker op wielen)
    • C (trekker op rupsen)
    • MM (mobiele machines)
    • R (aanhangwagen, silagewagens, dumpers)
    • S (getrokken uitrustingsstuk, opraapwagens, persen)
  • Bouwjaar: I.v.m. mogelijke afgifte van historische kentekenplaat
  • Maximumconstructiesnelheid: I.v.m. apk-plicht
  • Brandstof: v.b. diesel
  • Vermelding of het voertuig voorzien is van een grensverkeerteken
  • Voertuigomschrijving (alleen bij MM): v.b. hakselaar, aardappelrooier, wiellader, etc.

> TERUG NAAR ‘LAATSTE NIEUWS’ <